210 2896932 paidagogiko@aspete.gr

Ανθρώπινο Δυναμικό

Βαϊκούση Δανάη

Καθηγήτρια

Παιδαγωγικό Τμήμα
Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

e-mail: dvaik at aspete.gr

Σπουδές

  • 1994 Διδακτορικό δίπλωμα στις Παιδαγωγικές Επιστήμες. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ΠΤΝ. (Βαθμός πτυχίου Άριστα).
  • 1982 Πτυχίο Πολιτικών Επιστημών Παντείου Πανεπιστημίου. (Βαθμός πτυχίου 8,4).
  • 1985 Πτυχίο Παιδαγωγικής Ακαδημίας Μυτιλήνης. (Βαθμός πτυχίου 8,38)

Επιστημονικά Ενδιαφέροντα

  • 1988-89 Συμμετοχή σε έρευνα της Καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βαρνάβα- Σκούρα με θέμα, την αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας.
  • 1995-96: Συμμετοχή σε έρευνα της Καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Πατρών, κ. Παπούλια με θέμα, «Από τον φοιτητή στον νεόφυτο δάσκαλο».
  • 1995-2000: Μέλος της ερευνητικής ομάδας του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών στην έρευνα αξιολόγησης του προγράμματος: «ΜΕΛΙΝΑ: Εκπαίδευση και Πολιτισμός.
  • 1998: Συμμετοχή ως ερευνήτρια στο πρόγραμμα «“INTEGRA/SAURU” Ολοκληρωμένο πρόγραμμα κοινωνικής και οικονομικής ένταξης τσιγγάνων της περιφέρειας δυτικής Ελλάδας – Σαούρου» Εκπόνηση οδηγού για τους εκπαιδευτές ενηλίκων Τσιγγάνων καθώς και εκπαιδευτικό υλικό.
  • 1997-2000: Συμμετοχή ως ερευνήτρια στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα SAEDA που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Κοινοτικού Προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ – Εκπαίδευση Ενηλίκων.
  • 2002: Συμμετοχή στην εκπόνηση μελέτης για τους εκπαιδευτές ενηλίκων του Εθνικού Κέντρου Πιστοποίησης Δομών Συνεχιζόμενης Κατάρτισης (ΕΚΕΠΙΣ).
  • 2003: Συμμετοχή ως ερευνήτρια στο πρόγραμμα «Διαμορφωτική Αξιολόγηση του προγράμματος “Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας”» του Εργαστήριο Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Πανεπιστημίου Πατρών.
  • 2004: Συμμετοχή ως ερευνήτρια στο πρόγραμμα «Εξωτερική αξιολόγηση του προγράμματος Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων», του Εργαστήριου Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Πανεπιστημίου Πατρών.
  • 2020: Συμμετοχή ως ερευνήτρια στο ερευνητικό έργο: «Η Διά Βίου Μάθηση στην Ελλάδα: Υπάρχουσα κατάσταση και προτάσεις μετασχηματισμού» του ανεξάρτητου μη κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού διαΝΕΟσις.

Διδακτικό Έργο

  • 1983-1984 ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΛΑΪΚΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
    Σύμβουλος Λαϊκής Επιμόρφωσης στο νομό Λέσβου. Διερεύνηση επιμορφωτικών αναγκών και οργάνωση επιμορφωτικών προγραμμάτων. Επιμόρφωση επιμορφωτών σε θέματα παιδαγωγικής και διδακτικής (μέθοδοι εκπαίδευσης ενηλίκων). Αξιολόγηση παιδαγωγικού και διδακτικού έργου των επιμορφωτών.
  • 1984-1986. ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΛΑΪΚΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
    Εκπόνηση διδακτικού υλικού αλφαβητισμού ενηλίκων. Επιμόρφωση επιμορφωτών αλφαβητισμού ενηλίκων (παιδαγωγική-μέθοδοι εκπαίδευσης ενηλίκων).
    Επιμόρφωση, σε πανελλήνια κλίμακα, εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την «σχολική διαρροή» και τις δυνατότητες παρέμβασης των εκπαιδευτικών για την μείωση του φαινομένου και την πρόληψη του λειτουργικού αναλφαβητισμού.
  • 1986-1997
    Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας μου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
  • 1988-89 ΠΤΔΕ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.
    Επικουρικό-διδακτικό έργο στο μάθημα: «Διεπιστημονική προσέγγιση της σχολικής γνώσης».
  • 1995-1996 ΠΤΔΕ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
    Επικουρικό-διδακτικό έργο στα μαθήματα: «Στοχαστικοκριτική διδασκαλία» και «Διδακτική γλωσσικών μαθημάτων».
  • 1996- 1997 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ-ΠΤΔΕ
    Εντεταλμένη Λέκτορας (βάσει Π.Δ.407/80).
    • Ανάθεση διδασκαλίας των μαθημάτων:
    «Ψυχολογία και Οδηγητική – Εργαστήρια και Έρευνα» και « Σχεσιοδυναμική – Προσωποκεντρική Συμβουλευτική – Πρακτικές Ασκήσεις και Έρευνα».
    • Ανάθεση των βιωματικών δραστηριοτήτων του Εργαστηρίου “Σχεσιοδυναμικής Παιδαγωγικής και Συμβουλευτικής”.
    • Ανάθεση διεξαγωγής ερευνητικού, επιστημονικού και οργανωτικού έργου.
  • 1995-96 ΠΕΚ ΠΑΤΡΩΝ
    Διδάσκουσα στο επιμορφωτικό πρόγραμμα: «Η σχολική επίδοση και η διαδικασία της κοινωνικής διαλογής. Ο ρόλος του σχολείου και των εκπαιδευτικών».
  • Από το 1997 Καθηγήτρια της ΑΣΠΑΙΤΕ/ Παράρτημα Πάτρας.
    Διδασκόμενα μαθήματα:
    A. «Συμβουλευτική στη Δια βίου Ανάπτυξη»,
    B. «Εκπαιδευτική Αξιολόγηση»,
    Γ. «Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός»,
    Δ. «Αναπτυξιακή Ψυχολογία».

Επιλεγμένες Δημοσιεύσεις

  1. Βαϊκούση, Δ. (1987). Προτάσεις για τον αλφαβητισμό ενηλίκων. Στο Ανοιχτό Σχολείο, τευχ., 12, σελ. 25-27.
  2. Βαϊκούση, Δ. (1988). Ο αναλφαβητισμός στην πρωτεύουσα. Στο Δελτίο της Εταιρείας Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, τευχ., 11, Αθήνα, σελ. 112-114.
  3. Βαϊκούση, Δ. (1990). Μια εμπειρία αλφαβητισμού γυναικών. Στο Ο αγώνας της γυναίκας, τευχ., 4.
  4. Vaikousi, D. (1990).Οn the training of tutors for Women’s literacy. Α woman’s experience with women in Greece. In Voices Rising, vol. 4 (2), Toronto, (pp. 20-36).
  5. Βαϊκούση, Δ. (1999). Η επικοινωνία στην εκπαίδευση ενηλίκων. Στο Εκπαίδευση Ενηλίκων. Εκπαιδευτικές μέθοδοι. Ομάδα εκπαιδευομένων, τόμος Δ, Πάτρα: ΕΑΠ, σελ. 199-219.
  6. Βαϊκούση, Δ. (1999). Ομάδα εκπαιδευομένων. Στο Εκπαίδευση Ενηλίκων. Εκπαιδευτικές μέθοδοι. Ομάδα εκπαιδευομένων, τόμος Δ, Πάτρα: ΕΑΠ, σελ. 221-239.
  7. Κοσμάτος, Ε. Γκιάστας Γ. & Βαϊκούση, Δ. (2000). Το αίτημα για μια νέα εκπαιδευτική – σχολική σκοποθεσία. Γνωστικιστική καθήλωση ή ουμανιστική αναστροφή. Στο Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχος 114, σελ. 91-96.
  8. Βαϊκούση, Δ. (2002). Παιδαγωγική σχέση και σχολική γνώση. Διάδραση ή απόδραση;. Στα Πρακτικά του συνεδρίου “Σχολική γνώση και Διδασκαλία στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση”, ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Μάιος 2001, σελ. 13-26.
  9. Βαϊκούση, Δ. (2002). Η συμβολή της θεωρίας στην αντιμετώπιση εκπαιδευτικών προβλημάτων στο σχολείο. Οι απόψεις των εκπαιδευτικών. Στα Πρακτικά του συνεδρίου: “Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής” ΠΤΝ Πανεπιστημίου Πατρών, Μάιος 2001, σελ. 168-177.
  10. Βεργίδης, Δ. & Βαϊκούση, Δ. (2001). Πρόγραμμα Μελίνα – Εκπαίδευση και Πολιτισμός. Τα χαρακτηριστικά, οι προσδοκίες και οι απόψεις των συμμετεχόντων δασκάλων. Στην Επιστημονική Επετηρίδα του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών «Αρέθας», τόμος ΙΙ, Πάτρα, σελ. 63-92.
  11. Αργυροπούλου, Μ. & Βαϊκούση, Δ. (2002). Μαθητές και σχολικό περιβάλλον. Μια βιωματική κοινωνιολογική προσέγγιση του σχολικού περιβάλλοντος από τους μαθητές. Συμπεριλαμβάνεται στο CD-Rom με τα πρακτικά του 2ου Διεθνούς συνεδρίου κοινωνιολογίας: “Κοινωνιολογία: Μάθημα Ελευθερίας”. Νοέμβριος 2002, ISBN: 960-92263-0-2.
  12. Βαϊκούση, Δ. (2003). Οι δυσκολίες στην επικοινωνία εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων. Στο συλλογικό βιβλίο Εκπαίδευση Ενηλίκων. Συμβολή στην εξειδίκευση στελεχών και εκπαιδευτών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, σελ. 185-193.
  13. Βεργίδης, Δ., & Βαϊκούση Δ. (2003). Πρόγραμμα “ΜΕΛΙΝΑ- Εκπαίδευση και Πολιτισμός”. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Αθήνα: Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
  14. Βεργίδης, Δ., & Βαϊκούση Δ. (2002). Πρόγραμμα “ ΜΕΛΙΝΑ” Εκπαίδευση και Πολιτισμός. Αξιολόγηση 1997-1999. Αναρτημένο στην ιστοσελίδα του προγράμματος ΜΕΛΙΝΑ.
  15. Φαλιάγκα Ε., Τσακαλίδης, Α. & Βαϊκούση, Δ. (2011). Teenagers’ Use of Social Network Websites and Privacy Concerns: A Survey. Στο Informatics (PCI), pp. 207 – 211.
  16. Δελημπέης, Γ. & Βαϊκούση, Δ. (2012). Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού στο Ελληνικό σχολείο σήμερα. Αναρτημένη εργασία στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συμβουλευτικής Ψυχολογίας:“O ρόλος της συμβουλευτικής ψυχολογίας σε συνθήκες κρίσης , Θεσσαλονίκη.
  17. Κολιοφώτη, Ε., Λυκοκανέλλος, Γ., Βαϊκούση, Δ. & Δαβράζος, Γ. (2014). Μελέτη εθισμού στο Διαδίκτυο σε Σπουδαστές Μεταδευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στα Πρακτικά του 5ου Πανελλήνιο Συνέδριο Συμβουλευτικής Ψυχολογίας: Συμβουλευτική ψυχολογία: Σύγχρονες τάσεις, μελλοντικοί προσανατολισμοί 6-9 Νοεμβρίου, 2014. Πάτρα.
  18. Φιλίππου, Θ. & Βαϊκούση, Δ. (2014). Εμπειρική έρευνα αξιολόγησης της επιμορφωτικής διαδικασίας των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του προγράμματος Αξιοποίηση τεχνικών ασύγχρονης και εξ αποστάσεως διδασκαλίας μέσα από το περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης moodle» Εισήγηση στο συνέδριο: “Η εκπαίδευση στην εποχή των Τ.Π.Ε.”, 22-23 Νοεμβρίου, 2014, Αθήνα (ISBN 978-960-99435-6-7 (eBook/pdf).
  19. Vergidis, D. & Vaikousi, D. (2014). The influence of the critical approach on the development of adult education in Greece. In D. Andritsakou & L. West (Εds), What’s the point of transformative learning?, Proceedings of 1st Conference of ESREA’s Network «Interrogating Transformative Processes in Learning and Education: An International Dialogue», 27-29 June 2014 Athens-Greece: ESREA & Hellenic Adult Education Association, pp. 114-125.
  20. Anagnou, E., Vaikousi, D., Vergidis, D. (2016). Dialogue in Freire’s educational method, in era of crisis. In Andritsakou, D & Kostara, E. (Eds). “The role, nature and difficulties of dialogue in transformative learning”. Proceedings of the 2nd Conference of ESREA’s Network «Interrogating transformative processes in learning and education: an international dialogue». Athens, Greece: ESREA & Hellenic Adult Education Association, pp.97-107.
  21. Πατρικάκου, Α., Ντούνη, Ν. & Βαϊκούση, Δ. (2017). Η αξία του σχετίζεσθαι στην ομαδική συμβουλευτική παρέμβαση. Στα Πρακτικά του 16ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ψυχολογικής Έρευνας: “Άτομα, θεσμοί, Κοινωνία: Ο κόσμος της Ψυχολογίας”, 10-14 Μαΐου, 2017, Θεσσαλονίκη.
  22. Φιλίππου Θ., Βαϊκούση, Δ & Βεργίδου, Α. (2017). Η αξιοποίηση της τέχνης στην εκπαίδευση: Μια εφαρμογή της μεθόδου στους εκπαιδευόμενους του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Ζακύνθου. Εισήγηση στο 6ο Συνέδριο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων: “Καλές εκπαιδευτικές πρακτικές: Κριτική Σκέψη και Δημιουργικότητα”, 23-25 Ιουνίου, 2017, Αθήνα.
  23. Ανάγνου, Ε., Βαϊκούση, Δ., & Βεργίδης, Δ. (2017). Η μέθοδος της προβληματίζουσας μάθησης του Freire στην πράξη: Μια επίκαιρη, ξεχασμένη (;) εμπειρία Λαϊκής Επιμόρφωσης. Στο ΕΕΕΕ (Επιμ.). 6ο Συνέδριο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων “Καλές εκπαιδευτικές πρακτικές: Κριτική σκέψη και Δημιουργικότητα”. 23-25 Ιουνίου 2017, Αθήνα (ISSN 2585-3562), σελ.593-607.
  24. Ανάγνου, Ε., Βαϊκούση, Δ., & Βεργίδης, Δ. (2018). Η διεργασία κριτικής συνειδητοποίησης: εκπαιδευτικό υλικό και κουλτούρα των εκπαιδευομένων. Μια μελέτη περίπτωσης. Στο Α. Ραδαίου (Επιμ.) Πρακτικά Πρώτης Ελληνικής Συνδιάσκεψης της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων για τη Μετασχηματίζουσα Μάθηση, 5 και 6 Μαΐου 2018, Αθήνα, σελ. 71-81.
  25. Ρηγόπουλος, Θ., Βαϊκούση, Δ, Καρακιόζης, Κ. & Παπακίτσος, Ε. (2018). Στάσεις γονέων απέναντι στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές των παιδιών τους, μαθητών Γενικού Λυκείου: Η περίπτωση του Δήμου Αχαρνών. Στα Πρακτικά της Επιστημονικής Διημερίδας του ΠΕΣΥΠ της ΑΣΠΑΙΤΕ, «Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός στην Εκπαίδευση του 21ου Αιώνα», 19-20 Οκτωβρίου 2018, Αθήνα, σελ. 362-371.
  26. Αγγελετοπούλου Μ-Σ., & Βαϊκούση, Δ. (2018). Η Σχέση μεταξύ της συναισθηματικής νοημοσύνης και της επαγγελματικής ανάπτυξης και επαγγελματικής ωριμότητας των μαθητών Λυκείου» (2018). Αναρτημένη εργασία στο 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συμβουλευτικής Ψυχολογίας “Κάνοντας το Αόρατο Ορατό”, Βόλος-Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 8-11 Νοεμβρίου 2018.
  27. Βαϊκούση, Δ. (2019). Freire και Mezirow: Βίοι παράλληλοι. Στο Α. Κόκκος (Επιμ.). Διευρύνοντας τη θεωρία του Μετασχηματισμού. Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών. Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων, σελ. 61-78.
  28. Βεργίδης, Δ., Σακκούλης, Δ., & Βαϊκούση, Δ. (2019). Διαλογικό, Συμμετοχικό και Συνεργατικό Μάθημα: Μια απόπειρα πανεπιστημιακής διδασκαλίας και οι προϋποθέσεις της. Στο Κ. Κεδράκα Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Πανεπιστημιακής Παιδαγωγικής – Διδασκαλία και Μάθηση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Αλεξανδρούπολη, 12-13 Απριλίου 2019, σελ. 1-9.
  29. Γεωργίου, Π, Βαϊκούση, Δ, Λάππα, Α & Πράπα, Α. (2019). “Application of Active Education for Adults in a Second chance School of Focida”. Αναρτημένη εργασία στο 5ο Διεθνές Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας –Επιστημονική Ένωση για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας-ΕΕΠΕΚ- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Λάρισα 11-13/10/2019. Πρακτικά Συνεδρίου, Τόμος Γ, ISSN: 2529-1580 ISBN: 978-618-84206-7-0, σελ. 350-361.
  30. Βαϊκούση, Δ. (2019). Οδηγός Μελέτης για τη θεματική Ενότητα ΕΚΕ52, έκτασης 135 σελίδων. Διδακτικό υλικό της Θεματικής Ενότητας ΕΚΕ52: “Σύγχρονες Προσεγγίσεις της Εκπαίδευσης Ενηλίκων” του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών ΕΚΕ «Εκπαίδευση Ενηλίκων».
  31. Vaikousi, D. (2019). Freire and Mezirow: Parallel lives, congruent views”. In
    Α. Kokkos (Ed.) Expanding Transformation Theory Affinities between Jack Mezirow and Emancipatory Educationalists. London: Routledge.
  32. Βαϊκούση, Δ. & Καρκανιά, Γ. (2020). Διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης για τον Σχολικό Εκφοβισμό και τη Συμβουλευτική Παρέμβαση για την αντιμετώπισή του. Στα Πρακτικά του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης με θέμα: «Ανθρώπινα Δικαιώματα και Εκπαίδευση: Ξενοφοβία, Ομοφοβία, Σχολική Βία», Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Εργαστήριο Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, ΜΜΕ & Εκπ/σης (ΜΕΚΘΕΜΕ), Ερευνητική Μονάδα Κ.Δ.Ε.Τ.Ε.Σ. Ιωάννινα 2-4 Οκτωβρίου 2020, 117-127, ISBN 978-960-233-258-0.