210 2896932 paidagogiko@aspete.gr

Πρακτικές Ασκήσεις Διδασκαλίας

Οι ΠΑΔ Ι αποτελούν οργανωμένο πλέγμα δραστηριοτήτων που αποβλέπει στην ενσωμάτωση  της θεωρίας στην πράξη.  Θεωρητική βάση των ΠΑΔ αποτελεί η θεωρία κατασκευής της γνώσης, σύμφωνα με την οποία η γνώση οικοδομείται ενεργητικά από τους μαθητές, εκκινεί από τις δικές τους προϋπάρχουσες γνώσεις, παρατηρήσεις και εμπειρίες  και προάγεται κοινωνικά μέσα  από τις αλληλεπιδράσεις τους.

  1. Σκοποί

Σκοπός των ΠΑΔ Ι είναι να εφοδιάσει τους/τις φοιτητές/τριες, μελλοντικούς εκπαιδευτικούς, με δεξιότητες δόμησης ενός σύγχρονου μαθησιακού περιβάλλοντος στο οποίο παράγεται αυθεντική μάθηση.

Επιμέρους σκοποί είναι οι φοιτητές/τριες:

  • Να κατανοήσουν σε προσομοιωτικές συνθήκες την πολύπλευρη και πολυεπίπεδη φύση της διδασκαλίας.
  • Να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα εφαρμογής σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων και καινοτόμων διδακτικών πρακτικών.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες σχεδιασμού, οργάνωσης, υλοποίησης και αξιολόγησης της διδακτικής πράξης.
  1. Στόχοι

 

Μετά την ολοκλήρωση του εργαστηρίου ΠΑΔ Ι, οι φοιτητές/τριες θα είναι ικανοί :

  • Να επιλέγουν μια διδακτική ενότητα ενός μαθήματος της ειδικότητάς τους και να διατυπώνουν με σαφήνεια τι θα διδάξουν (έννοιες) και γιατί θα το διδάξουν (στόχοι).
  • Να επιλέγουν, να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν σύγχρονες διδακτικές μεθόδους πλαισιωμένες με κατάλληλες τεχνικές και μέσα.
  • Να ενσωματώνουν στις μεθόδους που εφαρμόζουν σύγχρονες τεχνικές αξιολόγησης.
  • Να αναλύουν τα στοιχεία που συνθέτουν το έντυπο δόμησης διδασκαλίας, να το συμπληρώνουν και να το υλοποιούν σε συνθήκες προσομοίωσης.
  • Να εφαρμόζουν, να αιτιολογούν ή/και να αξιολογούν συγκεκριμένα διδακτικά σενάρια.
  1. Περίγραμμα Θεματικού Περιεχομένου – Υλοποίηση

Το σύνολο των δραστηριοτήτων που αποτελούν τις ΠΑΔ Ι φαίνονται στον παρακάτω πίνακα:

α/α ΠΑΔ Ι
1 Ενημέρωση για το σύστημα Πρακτικής Άσκησης Διδασκαλίας -Ανάλυση  Θεωρητικού Πλαισίου
2 Πραγματοποίηση τριών (3) Μικροδιδασκαλιών
3 Πραγματοποίηση μίας (1) Προκαταρκτικής Διδασκαλίας
4 Παρακολούθηση δώδεκα (12)  Μικροδιδασκαλιών
5 Παρακολούθηση έξι (6) Προκαταρκτικών Διδασκαλιών

Κατά τη διάρκειά των ΠΑΔ Ι οι φοιτητές/τριες χωρισμένοι σε ομάδες πραγματοποιούν διδασκαλίες σε συνθήκες προσομοίωσης, σε ειδικά εξοπλισμένες αίθουσες, τα εργαστήρια ΠΑΔ.

Οι μικροδιδασκαλίες είναι 15λεπτες διδασκαλίες που πραγματοποιούν οι φοιτητές/τριες σε συνθήκες προσομοίωσης στην ομάδα των συμφοιτητών/τριών τους, παρουσία σύμβουλου καθηγητή-επόπτη/τριας.  Η συγκεκριμένη διδασκαλία βιντεοσκοπείται και προβάλλεται, έτσι ώστε ο/η διδάσκων/σουσα φοιτητής/τρια και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας να προβαίνουν σε ανάλυσή της και αναζήτηση  αποτελεσματικότερων  ή/ και καινοτόμων δραστηριοτήτων για την υλοποίησή της, παράλληλα με την ανατροφοδότηση  και τις βελτιωτικές παρεμβάσεις  του/της επόπτη/τριας.

Η  προκαταρκτική είναι 30λεπτη διδασκαλία που πραγματοποιείται με τους ίδιους όρους εκτός της βιντεοσκόπησης και προβολής.

Οι παρακολουθήσεις μικροδιδασκαλιών και προκαταρκτικών συμφοιτητών/τριών διευρύνουν τις γνώσεις και δεξιότητες των μελών της ομάδας μέσω της ενεργητικής τους συμμετοχής στην όλη διαδικασία.

Οι ΠΑΔ ΙΙ αποτελούν το επιστέγασμα της παιδαγωγικής κατάρτισης των φοιτητών/τριων και περιλαμβάνουν δραστηριότητες που υλοποιούνται σε σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αποβλέπουν στη σύνδεση της θεωρίας με τη διδακτική πράξη, καταδεικνύοντας ότι η διδασκαλία είναι ενιαία, ανοιχτή, μη τυποποιημένη διαδικασία, η οποία όμως έχει ανάγκη από προγραμματισμό, οργάνωση, σχεδιασμό και προετοιμασία.  Κατά τη διάρκειά τους, οι φοιτητές/τριες  παρακολουθούν διδασκαλίες εν ενεργεία εκπαιδευτικών και πραγματοποιούν μια διδασκαλία, την πτυχιακή,  σε συγκεκριμένη τάξη.  Έτσι, εμπλέκονται σε δραστηριότητες μετασχηματισμού του περιεχομένου της διδασκαλίας, με άξονα τις αντιλήψεις των μαθητών και τις δυνατότητες των διαθέσιμων τεχνολογικών εργαλείων και παράλληλα ασκούνται σε πραγματικές συνθήκες.

  1. Σκοπός

Σκοπός των ΠΑΔ ΙΙ είναι οι φοιτητές/τριες να κατανοήσουν το φαινόμενο της διδασκαλίας, όπως αυτό  συντελείται σε πραγματικές συνθήκες, και να εφοδιαστούν με δεξιότητες σχεδιασμού και εφαρμογής  σύγχρονων περιβαλλόντων διδασκαλίας και μάθησης.

  1. Στόχοι

 

Μετά την ολοκλήρωση των ΠΑΔ ΙΙ, οι φοιτητές/τριες θα είναι ικανοί :

  • Να παρατηρούν τη διδασκαλία και τη διαχείριση της τάξης από τους εν ενεργεία εκπαιδευτικούς σε συγκεκριμένες σχολικές μονάδες καθώς και το μαθητικό κλίμα.
  • Να διατυπώνουν με σαφήνεια και ακρίβεια τι θα διδάξουν (έννοιες) και γιατί θα το διδάξουν (στόχοι) σε δεδομένη ενότητα της ειδικότητάς τους.
  • Να επιλέγουν,  να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν σε πραγματικές συνθήκες, σύγχρονες διδακτικές μεθόδους πλαισιωμένες με κατάλληλες τεχνικές και μέσα.
  • Να ενσωματώνουν στις  μεθόδους που εφαρμόζουν σύγχρονες τεχνικές αξιολόγησης.
  • Να συνθέτουν το έντυπο δόμησης διδασκαλίας, με άξονα το συγκεκριμένο μαθητικό δυναμικό και να το υλοποιούν σε πραγματικές συνθήκες.
  • Να πραγματοποιούν σύγχρονες και καινοτόμες διδασκαλίες.
  1. Περίγραμμα Θεματικού Περιεχομένου – Υλοποίηση

Το σύνολο των δραστηριοτήτων που αποτελούν τις ΠΑΔ ΙΙ φαίνονται στον παρακάτω πίνακα:

α/α ΠΑΔ ΙΙ
1 Ενημέρωση για τις ΠΑΔ ΙΙ
2 Παρακολούθηση οκτώ (8) Διδακτικών ωρών σε Σχολικές Μονάδες
3 Πραγματοποίηση Πτυχιακής Διδασκαλίας

Οι παρακολουθήσεις διδασκαλιών των εκπαιδευτικών της τάξης, σε μαθήματα συναφή με την ειδικότητα των φοιτητών/τριών, προσφέρουν πολύτιμες εμπειρίες για τον σχεδιασμό και τη δημιουργία κατάλληλου μαθησιακού περιβάλλοντος που στηρίζει την καλλιέργεια πολλαπλών δεξιοτήτων.

Η πτυχιακή διδασκαλία αποτελεί αυτοδύναμη διδασκαλία που πραγματοποιείται σε πραγματικές συνθήκες μέσα στη σχολική τάξη.  Πριν από την πραγματοποίησή της, οι φοιτητές/τριες συνεργάζονται με τον/την καθηγητή/τρια της τάξης για τον καθορισμό της ενότητας που θα διδάξουν και αξιοποιούν τις παρακολουθήσεις τους έτσι, ώστε η διδασκαλία τους να δομείται, με άξονα το μαθητικό κοινό της συγκεκριμένης τάξης.  Παράλληλα, ο σχεδιασμός και η προετοιμασία με τη συμπλήρωση εντύπου δόμησης καθώς  και η δημιουργία και χρήση των μέσων που οι φοιτητές/τριες κρίνουν απαραίτητα για τη διεξαγωγή της, αποτελούν καίρια στοιχεία της όλης διαδικασίας.

Συμπερασματικά, το σύστημα ΠΑΔ, όπως εφαρμόζεται στις συνεργαζόμενες σχολικές μονάδες, διασφαλίζει την ολοκληρωμένη παιδαγωγική εκπαίδευση των φοιτητών/τριών  της ΑΣΠΑΙΤΕ.

Η αξιολόγηση διενεργείται με συγκεκριμένα κριτήρια που σχετίζονται με τον διδακτικό σχεδιασμό, προγραμματισμό και υλοποίηση της διδασκαλίας.  Αναλυτικότερα, τα στοιχεία/κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη  για την αξιολόγηση της κάθε διδασκαλίας είναι πλήρως καθορισμένα και έχουν γνωστοποιηθεί στους/στις φοιτητές/τριες κατά τη διάρκεια της ενημέρωσής τους για το σύστημα ΠΑΔ.

Στις ΠΑΔ Ι η συνολική βαθμολογία αποτελεί το μέσο όρο όλων των διδασκαλιών και εκφράζεται σε κλίμακα 1-100, η οποία στη συνέχεια ανάγεται στην κλίμακα 1-10 με ένα δεκαδικό ψηφίο.

Στις ΠΑΔ ΙΙ η συνολική βαθμολογία είναι ο βαθμός της πτυχιακής διδασκαλίας. Η συγκεκριμένη διδασκαλία εποπτεύεται και αξιολογείται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης ή από άτομο που ορίζει ο/η Διευθυντής/τρια της σχολικής μονάδας.

Τέλος, φοιτητής/τρια που συγκεντρώνει συνολικό βαθμό κάτω των 50 σε οποιαδήποτε διδασκαλία, πρέπει να την επαναλάβει.

Σύνταξη-Επιμέλεια:  Κ. Κασιμάτη & Ν. Μαυροβουνιώτη