210 2896932 paidagogiko@aspete.gr

Ανθρώπινο Δυναμικό

Gomatos Leonidas

Professor

Department of Education
School of Pedagogical & Technological Education (ASPETE)

e-mail: igomatos-at-aspete.gr

Education

  • 1984 : Diploma of Mechanical engineering , National Technical University of Athens (NTUA), GR
  • 1986 : Certificate of Pedagogical Studies, PATES/SELETE, GR
  • 1990 : Ms In Science and Technology Education, Université Paris 7, FR
  • 1996 : PhD in Science Education, Université Paris 7- Denis Diderot, FR

Research

  • Group problem solving in mechanics and thermodynamics.
  • Science and Technology Education
  • Initial Vocational Education and Training
  • Teachers’ Preparation and Training

Teaching

  • Educational Research (PEK Tripolis GR, Teacher Training Courses 1992-1994)
  • Educational Psychology (SELETE, 1999-2002)
  • Principles and Management of Vocational Education. (SELETE, 1999-2002)
  • Science Education (University of Patras, 2004-06)
  • Educational Research Methodology (ASPETE 2003-2009)
  • Science and Technology Education (IUFM, Université de Provence, June 2005, March 2007, May 2007)
  • Teaching Methodology (ASPETE, 2003-)
  • Current Trends in Didactics (ASPETE, 2010 – 2013)
  • Teaching and Learning [Group work in the classroom, Project Based Learning] (Ma education ASPETE-ROEHAMPTON 2009-2015)

Selected Publications

  1. Gomatos, L., Kourentzis, K., Moschonissiotis S. & Mourkakos, P. (2021). Scénarios numériques d’enseignement en génie mécanique. Quel apport des applications STIM ? In Terrien, P. & Olympio, N. (dir.) La réussite scolaire, universitaire et professionnelle. Conditions, Contextes, Innovations. Aix-en-Provence : Presses Universitaires de Provence, 357-371
  2. Stathopoulou, M. & Gomatos, L. (2021). Classroom seating arrangement: the impact on educational choices. Inovace a technologie ve vzdělávání 1/2021, 45-50. ISSN 2571-2519
    http://olympiadatechniky.cz/wp-content/uploads/2021/10/journal-itev-2021-1.pdf
  3. Zalimidis, P., Gomatos, L., Spitas, V., Vasileiou, G. & Tsolakis, E. (2021). A Quantitative Comparison of Synchronous and Asynchronous Distance Learning, based on the perspectives of a single group of Students. 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation, IATED Virtual conference, 8th-9th, November, 2021, ISBN: 978-84-09-34549-6, doi:10.21125/iceri.2021
  4. Ouarzeddine, A., Gomatos, L. & Ravanis, K. (2020). Étude comparative des systèmes de formation initiale et continu des enseignants en Algérie et en Grèce. European Journal of Education Studies v.6(10), 67-85.
  5. Grivopoulos, K., Metheniti, M. & Gomatos, L. (2019). Relations science-technologie dans les manuels scolaires de génie mécanique en Grèce. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 6(1), p.80-88.
  6. Γομάτος, Λ., Αναστοπούλου, Π., Καραχασάνη, Α., Καραχάλιος, Η., Ρόμπολας, Π. & Αρμακόλας, Σ. (2018). Σχεδιασμός, Υλοποίηση και Αξιολόγηση Επιμόρφωσης για την Εκπαίδευση στην Αειφόρο Ανάπτυξη. Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας «Βασική και συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε ένα σύνθετο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον», Πάτρα 23-25 Νοεμβρίου 2018, Τόμος Β. ISBN: 978-618-82469-3-5, σ. 239-249. https://xisynpee.events.upatras.gr/Πρακτικά/
  7. Γομάτος, Λ. (2018). Επαγγελματική Εκπαίδευση : το μετέωρο βήμα της μαθητείας στην Ελλάδα, στο Βιτσιλάκη, Χ. & Γουβιάς Δ. (επιμ.) Ανιχνεύοντας την κρίση. Επιλεγμένα κείμενα από τις εισηγήσεις του 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης «Εκπαίδευση και Κοινωνία την εποχή της κρίσης». Αθήνα: Gutenberg, ISBN: 978-960-01-1944-2
  8. Gomatos, L., Dimou, H. & Parissis, V. (2016). La place du constructivisme dans des scenarios pédagogiques numériques de la plateforme AESOP en Grèce. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 3 (2),77-88.
  9. Gomatos, L. (2015). Teachers’ Departments: A Forgotten Aspect of the Debates about Education in Greece. In Karras, K.G. Calogiannakis, P., Wolhuter C.C. and Kontogianni, D. (2015) Education and Teacher Education in the Modern World, Problems and Challenges, Chapter 20, p.242-252, Cambridge Scholars Publishing. ISBN (10): 1-4438-8004-3 ISBN (13): 978-1-4438-8004-6 – 242-252
  10. Gomatos, L., Koutsougera, A., Pisimisi, H. & Despotopoulos, K. (2015). Descriptions d’activités professionnelles par des enseignants et des praticiens : éléments de synthèse et de comparaison. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, vol. 2(1), p.29-39.